Wednesday 27 May 2015

SODELAVKA, SOSEDA IN SO-ŽENA?

V času odmora s sodelavkam sedim v "staff room" in se pogovarjam. Ena visoko noseča učiteljica mi pravi, da njen mož že dvajset let živi v Italiji. "Enkratno, potem boš pa moja soseda, če se kdaj preseliš k možu", ji rečem. Vpraša me, če sem iz Nemčije. Razložim ji, da sem iz Slovenije, ki meji na Italijo. Pokima v znak, da je razumela. Druga učiteljica se oglasi in reče, da nima več moža. Ko je rodila dvojčici, Awo in Adamo, je umrl. Sedaj je sama z otroki. Pove mi, da ima sedem živih otrok, trije pa so umrli. Zakaj so umrli, ne ve povedati. Vprašam jo, koliko je stara. Pravi, da bo februarja dopolnila 45 let. 


dvojčici Awa & Adama
Fatou, ki je visoko noseča z zares ogromnim trebuhom, vprašam če nosi dvojčka. Pravi da ne ve, ker nima denarja za ultrazvok, ki stane 6€. Pravi, da bo počakala, da bo rodila in bo že videla koliko jih bo. Vprašam jo, če ve kdaj ima rok, pravi da ve, da bo učiteljica, ki ima pol manjši trebuh od nje, rodila pred njo, ona pa, da bo enkrat junija ali pa julija rodila. Tako sem firbčna kaj nosi, da bi jo kar sama odpeljala v najbližjo kliniko, da vidim koliko otrok nosi... njej je pa povsem normalno, da vse te informacije pridejo z rojstvom.. spol in številko otrok, ki jih nosi. Učiteljice so mnenja, da nosi dva, ker ima v primerjavi z drugo nosečo učiteljico vsaj enkrat večji trebuh. V tej šoli imamo sedem razredov prvošolčkov. Dve učiteljici sta noseči, ena je ravnokar rodila, za ostale je samo vprašanje časa, kdaj se jim bo začel večati trebušček. Anna je rekla, da se ne bo še enkrat poročila in da je zaključila. Po mojem mnenju jih ima sedem zares dovolj. 
Ob Fatou sedi njena ljubka hčerka Aisha. Punčkam že zelo kmalu ob rojstvu v ušesa naredijo luknje in jim dajo uhane. Aisha je imela v vsakem po dva uhana. Vprašam jo kako to, da ima po dva, saj običajno vidim, da imajo v vsakem po enega. Razloži mi, da je to značilno za pleme Serehule in da ji je te uhane izbrala co-wife, v dobesednem prevodu so-žena. Hmmm so-žena. "Ali živita skupaj?", jo vprašam. "Seveda, vsi smo skupaj v eni hiši", pove vsa nasmejana in zadovoljna. Koliko žena pa ima tvoj mož? "Samo naju ima in midve se krasno razumeva". mi razloži. "Nikoli ni bilo nobenih problemov. Skupaj vzgajava Aisho in vem, da mi bo po rojstvu priskočila na pomoč. Sama ima sina starega 16 let in blazno obžuje Aisho." mi pojasni zadevo. 
Fatou in Sally
Nikakor ne morem priti do te faze, da bi to razumela in povsem normalno sprejela. V Islamu je moškim, pod določenimi pogoji, dovoljeno imeti štiri žene. Verjamem pa, da je ženskam, ki odrastejo v taki kulturi, kjer je to popolnoma normalno, veliko lažje kot tistim, ki prihajajo iz drugega okolja. Tako kot na primer jaz. Dejstvo pa je, da ni vsem Gambijkam enako lahko oziroma težko. Včasih poskušam situacijo primerjati s problematiko v Sloveniji. Verjetno se tudi v SLO dogaja, da ima kakšen moški dve ženski, sicer nista obe ženi, ker je to zakonsko prepovedano ampak...  
Fatou mi še razloži kako sodeluje s so-ženo. Izmenično kuhata, vsaka je na vrsti dva dni. Prav tako si razdelita vsa ostala gospodinjska opravila. Nekaj dni po rojstvu, bo vsa opravila prevzela njena so-žena. Fatou pravi, da bo rodila v porodnišnici, ker je bolj varno. Porod je v državni porodnišnici brezplačen. Če je z mamo in otrokom vse OK, potem še isti dan zapustita porodnišnico. Iz vasi do porodnišnice ima cca 20 min vožnje. Pravi, da jo bodo peljali sorodniki. 
Ta moja sodelavka, bi vsekakor lahko bila moja soseda, zelo težko pa so-žena. Kaj pa vi pravite na to?
Ursa Faal

No comments:

Post a Comment